УРОК УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ У 3 КЛАСІ
Тема: Слова, близькі за значенням (синоніми)
Мета. Розширити поняття учнів про слова, близькі за значенням, ознайомити з термінами «синоніми», «синонімічний ряд». Виробляти вміння добирати синоніми з метою вдосконалення зв'язного мовлення. Розкривати образну уяву. Виховувати інтерес до слова, уміння точно передавати думку: любов до рідної природи.
Хід уроку.
I. Організація класу
Всі почули ви дзвінок
Він покликав на урок
Кожен з вас приготувався
На перерві постарався
Зараз сядуть лиш дівчатка
А за ними і хлоп'ятка
У світі білому єдині,
Як Дніпрова течія,
Оце вогнище родинне,
Школа наша і сімя.
Тут пісні і задачі
Рідне слово для нас
Побажаємо удачі
За роботу ! в добрий час!
Просміхніться один одному діти, і почнемо працювати.Попереду нас чекає цікава і важлива робота.Ми разом будемо відкривати нові таємниці нашої мови і здобувати нові знання.
- По якій країні ми з вами почали подорожувати
( По лексикології)
- Що вивчає Лексика?
( Слово)
Тож повторимо,що ж ми знаємо про слово.проведемо аукціон знань «А я знаю що слово...»
- Слово – це звук або декілька звуків, який має певний смисл і служить для назви предметів, явищ, ознак, дій.
- Слово – це основна одиниця мови
- Слово відрізняється від іншого слова буквами і значеннями
- Слово може мати пряме і переносне значення
- Інформацію про слова можна отриматиіз словників
- Наука, що вивчає слово називається «Лексикологія»
Ми продовжуємо нашу роботу і перепускою до країни Лексикології буде каліграфічна хвилинка
1.Гра «Півбуквинка »
- Які букви почали писати
- Перетворимо їх у букви
- Виділити в прислів'ї слова і записати каліграфічно
Відтеплогословаілідрозмерзає
Від теплого слова і лід розмерзає
- А які ще прислів'я ви знаєте, в яких мова іде про слово
Гостре словечко, коле сердечко
Слово не горобець, випустиш –не піймаєш
Більше діла, менше слів
Менше говори, більше слухай
Я пропоную вам здійснити уявну подорож у... А ось куди ви дізнаєтесь, коли відгадаєте загадку
Чудо сани прилетіли
Скакуни в тих санах білі.
В санях тих сидить цариця-
Білокоса, білолиця
Рукавом махає-
Сріблом все вкриває
Подорож у зиму
Ще зовсім недавно ми милувалися барвами осені.А якого кольору зима ?
Вкрив дерева білими крилами
Морозець колючий мов шипшина
Білі черевички у зими
Біла-біла в неї кожушина
Білі сани, білогриві коні
Білі рукавички пухові
Білі щоки, а вуста червоні
Мов розквітлі маки пальові
- Що надає зимі білого кольору?
( Сніг )
А кому з вас подобається час снігопаду?
Уявимо діти що сніжинки летять і летять.Що нагадує вам снігопад?
( пушинки, білих бджілок, білі мухи, метеликів)
- Помилуємось рухом сніжинок у повітрі і добирем слова для характеристики своєрідності цього руху.
Сніжинки летять, крутяться, кружляють, пурхають, в'ються, спускаються, танцюють
- Що характеризують ці слова?
( Рух сніжинок, одну дію)
То ж які за значенням ці слова
( Близькі )
А близькі за значенням слова, діти, називаються синонімами.
Ряд слів близьких за значенням називається синонімічним рядом
( Діти повторують ці терміни)
Сніжинки, наче маленькі балеринки, легко кружляють у зимовому танку природи.Давайте ми спробуємо повторити їхні рухи і трішки відпочинемо.
Фізхвилинка
Погляньте, погляньте, яка благодать!.
Дивіться: метелики з неба летять!
Квітки повмирали усюди на дворі-
Морозець малює на шибках узори...
Картинкою гарною стане віконце
Як трошки поблискає золотом сонце
Погляньте, погляньте, яка благодать
Метелики з неба летять і летять
Зауважте: снігопад надає природі особливої краси і виразності.Який настрій викликає у вас неквапливий, тихий повільний, розмірений рух сніжинок?
Гра « Знайди зайве слово»
Настрій ( спокійний, врівноважений, упокорений, ворожий, зловісний)
- А тепер скажіть, як змінюється танок сніжинок, коли вітер посилюється? Як можна назвати такий рух сніжинок?
( Завіюга, стужа, хуртовина, хурделиця, віхоля, хуга, завірюха, завія.)
- Самостійно прочитайте рядки вірша впр.179., доповніть цей синонімічний ряд словами з вірша
- Якого настрою надає природі хуртовина
Настій (тривожний, занепокоєний, бентежний, схвильований, спокійний)
Отже, сніжинки- справжнє чудо зимової природи, а їхній рух завжди прваблює своєю виразністю, надихає на створення музики, віршів, танців.
Давайте ми спробуємо повторити їхні рухи, промовимо віршик, послухаємо музику.
Фізхвилинка
Який же голос у зими – тихий чи голосний? Від чого це залежить?
Сніг рипить мороз тріщить, тьохкає крига, дзвенять бурульки
Отже зима може бути « олосною» .Інколи її «голос» навідь страшить.Чи чули ви, як вітер рвучно підіймає сніг і стрімко гонить його до землі? Як можна охарактеризувати звуки хурделиць. Доберіть слова –характеристики. Хурделиця спіає, виє, стогне, квилить, плаче, голосит, ридає,
Робота з реченням
За вікном хурделиця жалібно голосить
Холодна красуня зачарує скоро весь світ, приспить його до весни. Та є і інша сторона – зима не тільки красива, але й холодна і голодна пора року. І про це нагадують нам голоси змерзлих пташок. Як ви вважаєте, чи можливо їм допомогти.
Вправа 180
Вірш « Поспіши, дитино мила»
Ось і підійшла до кінця наша уявна подорож у зиму. Зимонька допомогла нам ознайомитись зі словами-синонімами.
- А навіщо людині треба вміти користуватися синонімами?
( Щоб точно висловити думку, щоб не повторюватися, щоб мовлення було яскравим і багатим.
1. Ви стали спостерігачами уявної подорожі - один з видів творчості гри на уроці. Для учнів 3,4 класів дуже доречно проводити саме цей вид гри. Це дає можливість розвивати уяву, фантазію, щирість естетичних суджень.
2. Чого саме подорож у зиму.
Мета тісно пов'язать матеріали підручника з самою грою. Я думаю ви це відчули!
3.Які завдання я ставила перед собою готуючись до уроку. Попередня вправа( чи завдання) є підготовкою до наступного, або наступної вправи є логічним продовженням попередньої.
4.Використання гри на уроці. Гра « Знайди зайве слово» Чому саме там?.підбір синонімів –справа дуже нелегка. Тільки людині з розвиненим мовлення, багатим словесним запасом під силу.
Тому де словниковий запас дітей дозволяв це робити –діти підьирали.
Звісно підібрати синоніми які характеризують настрій не підсилу покищо моїм учням, а мені хотілося вплинути на емоції дітей, тому і запропонувала гру де слід було вибрати синоніми, лишнє залишити. Тобто вже поеликала дитяче логічне мислення не допомогу.
На уроці переважала колективна робота -я вважаю що при подачі нового матеріалу( а щей важкого) саме колективна робота.
|